This article examines the biography of the touristic favela in reference to its material culture. Souvenirs produced and sold in two Rio de Janeiro favelas, Rocinha and Santa Marta, are the focus of observation, aiming to understand spirals of meaning created in the confluence between imagination and materiality, art and topography. We begin with the colors that are born on canvas painted for the consumption of tourists and are reproduced on the walls of the favelas, understanding them as the spawn of poltics based on new visibility regimes and poverty control. Final remarks reflect on the death of (anti)souvenirs, or what appears to be the lack of further possibilities for the representation of favelas as a brand which is capable of adding value to different products on the global market.
The Mobilities of the Favela and the Social Life of Souvenirs
Tipo de material
Capítulo de Livro
Autor Principal
Freire-Medeiros, Bianca
Sexo
Mulher
Autor(es) Secundário(s)
Menezes, Palloma
Sexo:
Mulher
Código de Publicação (ISBN)
ISBN 9780367172770
Edição (nome da editora)
1.ed
Ano de Publicação
2020
Local da Publicação
Londres, UK
Página Inicial
72
Página Final
60
Idioma
Inglês
Palavras chave
souvenir
favela
cultura material
mega eventos
turismo
Resumo
Autor do Resumo
AUTORAS DO ARTIGO
Disciplina
Área Temática
Referência Espacial
Cidade/Município
Rio de Janeiro
Bairro/Distrito
Rocinha; Santa Marta
Macrorregião
Sudeste
Brasil
Habilitado
UF
Rio de Janeiro
Referência Temporal
1990-2014